tirsdag den 30. januar 2018

Spinatpandekager

Idag har vi haft det skønneste vejr i Odense - godtnok koldt og blæsende, men på med varmt tøj og så drog jeg ud i det smukke solskin. Ned til hestene, hvor jeg hyggede mig med at motionere intet mindre end tre ud af de syv muler -  skønt. Så kan jeg vist lige vente til weekenden med at komme ud på hesteryg igen ❤

Dagens opskrift er sunde sjove giftgrønne-Shrek-pandekager. Måske det kan lokke ethvert barn både med i køkkenet, men også til at spise dem. Gode er de ihvertfald.

Spinatpandekager.
Ca. 20 stk.
150 g. Grahamsmel
350 g. Hvedemel
2 tsk. Fint salt
12 dl. Mælk
12 stk. Æg (M/L)
1 dl. Olie
300 g. Spinat – frosset
Smør – til stegning

Dagen før tilberedning, tages spinaten ud fra frost.

Den optøede spinat knues for væske.

Mel og salt blandes sammen.

I en anden skål kommes æg, mælk og spinat, det gives en tur med stavblenderen til det har en jævn konsistens. Det piskes i melblandingen, sammen med olien. Dejen røres glat og jævn.

Skulle du være så uheldig at du får melklumper i din dej og ikke kan piske dem ud, kan den reddes ved at blende den med din stavblender. 

En pande varmes op og der tilsættes en smule smør. Når den er smeltet, tilsættes lidt under 1 dl. dej. Den drejes rundt på panden, så den fordeles jævnt. Når kanten af pandekagen begynder at tage farve, skal den vendes og bages gylden på den anden side.

Sådan fortsætter du til du ikke har mere dej.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: SPINATPANDEKAGER MED FYLD
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Min pande er stor – 28 cm. i diameter - så jeg får store pandekager.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar