tirsdag den 16. januar 2018

Rødbedetærte med feta & farsbund

Vi har fået tærte i Casa Fangel. Igen har jeg begivet mig ud i farsbunden, den tærteudgave er vi nu ret begejstret for. 

Er du til den almindelig BRØDBUND, kan du sagtens bruge det samme fyld og evt. også tilsætte skinke eller stegt bacon, hvis du ønsker kød deri.

Vil du se nogle af mine tidligere tærter med farsbund, kan du kigge forbi denne med TOMAT & PESTO eller lige om lidt når aspargsene kommer i sæson, så DENNE.


Rødbedetærte med feta & farsbund.
Ca. 4 - 5 per.
BUND:
500 g. Hakket svinekød
150 g. Løg
4 fed Hvidløg
2 stk. Æg (M/L)
10 g. Salt
50 g. Hvedemel
½ dl. Vand
Peber

FYLD:
400 g. Rødbeder
200 g. Feta
5 stk. Æg (M/L)
1½ dl. Mælk
1 tsk. Timian – tørret
Salt
Peber
Evt. Valnødder

Rødbederne skrubbes for jord, kommes i en gryde og koges i 30 minutter, de skal være semi-møre når du stikker i dem.

Imens laves bunden:
Løg og hvidløg pilles og hakkes meget fint. Det røres sammen med kød og salt. Peber, æg og mel røres i. Tilslut tilsættes vand og farsen røres godt igennem og smages til. Den skal have en god fast konsistens.

Farsen kommes i et smurt fad, gerne et aflangt fad. Den fordeles i et jævnt lag, også op af kanterne. Mit fad var 35 x 21 cm.

Forbages ved 200o i 10 minutter.

Når rødbederne er færdige, hældes det varme vand fra og koldt vand hældes på. Herved gives rødbederne et chok og nu kan skrællen nemt smuttes af. Enderne skæres af og rødbederne skæres i skiver på ca. 3 mm. i tykkelsen. De fordeles ovenpå farsbunden, hvor efter der gives et godt drys salt – jeg tror min fik ca. 1 teskefuld. Timian og peber fordeles henover rødbederne, inden fetaen kommes på.

Æg og mælk piskes sammen til en æggemasse, som hældes over tærten.

Bages ved 200o i ca. 45 – 55 minutter. Tærten skal være gylden, æggemassen fast, så hold øje undervejs - hvis den er ved at blive for mørk, kan du dække overfladen med stanniol.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: SALAT
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar