fredag den 20. oktober 2017

Tærte med skinke & vintergrønt

Vi har holdt sofahygge-dyne-dag i Casa Fangel idag, vejret har simpelthen ikke været til andet - det er mørkt og har regnet næsten hele dagen. Sådanne dage er det rart med nemt mad. Noget der passer sig selv, med minimal tilberedning og opvask. Denne tærte er i den kategori. 

Jeg har (endelig) fået mig taget sammen til selv at få lavet en bund, istedet for at løbe over hvor gærdet er laves og købe mig ud af det. Denne bund er meganem, sund og smager godt. Jeg har været forbi hos STINNA for inspiration. 



Tærte med skinke & vintergrønt.
4 per.
BUND:
110 g. Solsikkekerner
190 g. Havregryn
3 stk. Æg (M/L)
1½ spsk. Olie
¾ tsk. Salt

FYLD:
1 ps. Vinterblanding med rug fra Nemt & Lækkert*
200 g. Skinke - i strimler eller tern
1 kugle Mozzarella
4 stk. Æg (M/L)
2 dl. Mælk
½ tsk. Salt
Peber

Dagen før servering:
Grønsagsblandingen tages op fra frost og lægges i køleskab til optøning.

På serveringsdagen:
Alle ingredienserne til bunden kommes i en blender og de blendes sammen til en ensartede masse. Lad den herefter stå et par minutter, så grynene suger væsken og bliver mere fast. Herefter trykkes dejen ud i et smurt tærtefad (ca. 28 cm. i diameter) med hænderne – huske op af kanterne.

Herefter fordeles skinken på bunden og væsken trykkes ud af grønsagerne og de fordeles ovenpå skinken. Der drysses med salt og friskkværnet peber

Æg og mælk piskes sammen og hældes på tærten.

Bages ved 175o i ca. 60 – 65 minutter, til æggemassen er stivnet og tærten gylden.


* Hvis du ikke kan fremskaffe en pose af de grønsager jeg har brugt, kan du i stedet bruge 500 gram af andre grønsager. I min blanding var der spinat, ærter, spidskål og kogt rug.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Bunden er fra http://stinna.dk – Fyldet er min opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: Salat
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar