onsdag den 26. juli 2017

Chokoladekage med kaffeganache...

Da vi fejrede Watson og min fødselsdag, i slutningen af maj, var familien inviteret til aftensmad, som bestod i hjemmebagte boller med pålæg. Og til kaffen fik vi denne virkelig lækre chokoladekage.

Jeg har indtil nu været på en evig jagt efter den perfekte chokoladekage, og er du fast læser, har du sikkert allerede set nogle forskellige udgaver herinde. Men nu er det slut, jeg behøver nemlig ikke at eksperimentere mere, for den her er den bedste. Ikke at det betyder at der ikke afprøves andre opskrifter, det vides aldrig med en foodie som mig 😂

Jeg har været forbi SPISESTUEN for inspiration. Lene kalder den også for den ULTIMATIVE CHOKOLADEKAGE og jeg giver hende ret. Den er virkelig god. Og et ekstra plus er, at den faktisk er bedre på anden dagen - hvis den holder så længe 💗 
Men det er altid rart at vide at den sagtens kan bages dagen før den skal spises.


NOTE: En af mine søde læsere har afprøvet kage med det "Glutenfri melmix basis" fra FINAX og det fungere fint - så kagen kan sagtens bages glutenfrit.


Chokoladekage med kaffeganache.
Ca. 20 stk.
450 g. Hvedemel
200 g. Sukker
250 g. Farin
1 spsk. Vanillesukker
2 tsk. Natron
2 tsk. Bagepulver
80 g. Usødet kakao
3 dl. Vand – varmt
4 tsk. Instant kaffe
200 g. Smør
300 g. Græsk yoghurt 2%
3 stk. Æg (M/L)
100 g. Mørk chokolade 55%

GANACHE:
150 g. Mørk chokolade 55%
1½ dl. Piskefløde
3 spsk. Sukker
1 spsk. Instant kaffe
25 g. Smør – koldt

Start med kagen:
Vandet koges op og kaffen opløses heri.

Smørret smeltes og afkøles let.

Chokoladen hakkes fint.

Mel, sukker, farin, vanille, natron, bagepulver og kakao blandes sammen. Kaffe, smør, yoghurt og æg tilsættes og dejen røres til den er ensartet i konsistensen. Chokoladen vendes i tilslut.

Dejen kommes i en smurt bradepande (ca. 39 x 24 cm.) Min var en firkantet springform, men hvis du bruger en almindelig bradepande skal du komme bagepapir deri, i stedet for at smøre den, så kan du nemlig nemt få den op af formen når, den skal pyntes.

Bages ved 175o i ca. 45 – 50 minutter. Prik i den for at se om den er færdig. Herefter afkøles kagen.

Imens laves ganachen:
Chokoladen hakkes.

Fløde, sukker og kaffe kommes i en gryde og varmes op til lige under kogepunktet. Gryden tages af varmen, chokoladen tilsættes og røres ud til den er smeltet. Smørret tilsættes og ganachen røres glat.

Den stilles på køl til den er blevet tykkere, inden den fordeles over den kolde kage.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: http://spisestuen.dk
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -
OPDATERET: December 2017

Ingen kommentarer:

Send en kommentar