mandag den 15. august 2016

Chili cheese toppe

En fast tradition når vi er på McDonald, er at vi altid lige skal have et par poser Chili cheese toppe med til at snacke på - vi elsker den sprøde panering og varme smeltede ost, med et lille twist chili.

Manden har ævlet læææænge om at vi selv skulle prøve at lave dem, vi har faktisk handlet cheddar ost ind til dem op til flere gange - den er bare på mystisk vis forsvundet andre steder hen i vores madlavning :-P

Ej, måske det er fordi vi ingen frituregryde har (og det er en af de få maskiner der aldrig flytter ind i mit køkken) og jeg egentlig synes, at det er lidt besværligt med store mængder varm olie. Men en dag måtte jeg overgive mig og da det hele var overstået, måtte jeg jo indrømme at det bare var mit OCD-hoved der havde bildt mig ind det var besværligt :-P 

De var ihvertfald gode og faktisk relativ nemme at lave. Da vi var færdige blev olien afkølet, sigtet for snask og opbevaret i køleskabet, for det kan sagtens bruges en 2 - 3 gange inden det kasseres. 

Så derfor var der da lige en lejlighed til at afprøve endnu et batch. Første portion lavede vi med halv mozzarella og halv cheddar. Anden gang blev med ren cheddar. 

Begge var gode, men den med ren cheddar er favoritten herhjemme. Den har dog en lille ulempe. Den vil meget nemt lække under stegning, så derfor skal du holde ekstra godt øje, så ikke al for meget ost flyder ud. 

Er du ikke til ren cheddar, så kommer du bare halvt mozzarella i.



Chili cheese toppe.
Ca. 15 stk.
200 g. Cheddar
25 g. Jalapenos - syltet

YDERLIGERE:
Hvedemel
Rasp
2 stk. Æg
Olie

Start med at:
Rive osten groft og hakke chilien fint. Disse blandes godt sammen og vejes af i portioner á 15 gram. Hver portion rulles/trykkes godt sammen til en kugle.

Og så til panering:
Du starter med at klargøre tre tallerkener. En med hvedemel, nummer to med sammenpisket æg og den sidste med rasp. 

Kuglerne skal dobbeltpaneres for at holde på den flydende ost. Det gøres ved først at trille dem i mel, så i æg og derefter i rasp. Herefter skal de en tur tilbage i æggeblandingen igen, inden de tilslut vendes i rasp. 

Så kort sagt: mel - æg - rasp - æg - rasp.

Stegning:
I en lille gryde varmes olien op til 180o. Har du ikke et termometer der kan tage så høje temperaturer, kan du istedet bruge en tandstik. Den stikkes ned i olien og syder det omkring den, er olien varm nok.

Jeg vil ikke anbefale at du steger mere end en 3 – 4 stykker ad gangen, for ikke at sænke temperaturen for meget. De skal være gyldne – det tager ca. 1 til 1½ minut.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA, inden stegning
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar